lundi 9 mars 2009

CRANES ''Cranes''


Allez, laissez vous aimer par Cranes. Soit on accroche à la voix de la chanteuse Alison Shaw, soit on déteste. En effet sa voix de lolita peut irriter, ou au contraire faire tomber des flocons de neige chez soi. Derrière ce timbre particulier, une petite musique électro trip hop arrive timidement et enveloppe les petites pirouettes pop vocales de la créature céleste ( c'est un des groupes préféré de Robert SMITH, mais oui le gros de THE CURE qui est toujours aussi bon!). Côté style, on pense un peu au label 4AD et à de la noisy pop mais sans la noisy (sic). Lunaire comme sa pochette, les 11 titres de cet album (déjà le 9 ème - le groupe existe depuis 1986) est une magnifique bande-son pour vos dîners aux chandelles ou pour un réveil béat avant de partir affronter le travail. Une musique à écouter aussi au casque dans les transports en commun et ainsi flotter entre les conneries et vulgarités diverses qui pourrait percuter votre sens auditif. Au final une musique gentille et douce destinée aux rêveurs, aux nostalgiques, aux âmes perdues qui recherchent non pas le contact extérieur, mais un réconfort dans leur intimité. Si vous vous y reconnaissez, n'hésitez pas à plonger Cranes dans votre crâne d'"Amoureux Solitaire".
A écouter absolumment
Try it and buy it if you like it
It is a discrete return of the preferred band of Robert SMITH. The ninth disc of ''CRANES'' in activity since more than twenty years! In opening an instrumental court, Diorama, with the notes almost random and repetitive, simple and beautiful. Follow then of the compositions of a single softness, which return at the same time to majestic and cultissime " Wings of Joy" , the disc from which nobody really went back in 1991, like with " Future Songs" , the electronic coffee-table book of 2001. Electronics is besides in the middle of this new vintage 2008, sometimes minimal (Wires) or ambient (Sleepwalking). And in spite of this recrudescence of technology, each one knows that a title of CRANES is never completely ended if there does not exist a point of competition between electronics and guitars. It then suffices for Alison SHAW to pose its voice - this inimitable trademark on these delicious comptines for adults of which we will probably never weary ourselves, and of which High and Low, which concludes " Cranes" , is with Worlds, the most perfect example. This disc that they spent twenty years to be left is the synthesis of their career. At the same time very odd and very accessible. You do not stop in Diorama l' instrumental of the beginning, because after a progression continues High And low final, hardly less strange to appear normal. Homage hidden to Internet, three pieces starting with ' w' and scattered in the tracklist are small sharp and splendid jewels: Worlds, Wired and Wonderful things. To also note the presence; a piece sung in a strange French, Panorama a curious dramatic piece.

Aucun commentaire:

compteur